piątek, 3 września 2010

Chleb z ziemniakami, serem i rozmarynem



Chleb z ziemniakami i serem - najlepszy

230 g białego zaczynu zakwasowego levain (100% hydracji)
510 g białej pszennej maki chlebowej
3 g drożdży instant
230 g ugotowanych ziemniaków w łupinkach
230 g wody z gotowania ziemniaków
14 g soli
115 g sera Cheddar 
liście z 4-5 gałązek rozmarynu, posiekane


W dużej misce wymieszać cały zaczyn z połową mąki, drożdżami, wystudzonymi ziemniakami i połową wody z gotowania ziemniaków.
Miskę (odkrytą) odstawić na 30 minut.

Następnie, do ciasta wsypać pozostałą mąkę z solą i mieszając, dodać tyle pozostałej wody, aby powstało raczej luźne ciasto.


Wyłożyć ciasto na stół i wyrabiać przez 6 minut. Dodać posiekany rozmaryn i dalej zagniatać przez 2 minuty. Ciasto powinno być lepkie ale nie klejące się (temp 25-27C). 


Gotowe ciasto umieścić w naoliwionej misce, przykryć i zostawić na 90 minut, składając ciasto w połowie wyrastania.


Podzielić na dwie części, nadać kształt prostokąta. Na środku każdego ułożyć plastry sera, zostawiając dookoła margines ciasta. Następnie zwinąć ciasto ścisło, docisnąć końce.

Na blasze do pieczenia ułożyć arkusz pergaminu, posmarować go lekko oliwą i posypać semoliną. Ułożyć bochenki obok siebie zostawiając miedzy nimi odstęp. Blachę wsunąć do plastikowej torby i zostawić do wyrośnięcia na 1 godzinę. Rozgrzać piec do 260C.

Wyrośnięte bochenki naciąć szybko (dość głęboko, do pierwszej warstwy sera) i zsunąć wraz z pergaminem na gorący kamień. Piec z parą przez 35 minut (parę wtryskiwać tylko przez pierwsze 2 minuty pieczenia co 30 sekund). Po ostatnim wstrzyknięciu pary zmniejszyć temperaturę pieca do 230C .
Studzić na kratce.


Chleb z ziemniakami, serem i rozmarynem - Weekendowa Piekarnia 83 
Przepis: Tatter o Chlebie 

8 komentarzy:

  1. Dziekujemy tajemniczje gospodyni. Piękny jak zwykle iz apraszam ponownie do gospodarzenia. Bo chyba nie było tak strasznie?

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie, nie jest strasznie :) z niecierpliwością czekam kiedy i kto upiecze chleb w tym wydaniu WP. Zwłaszcza, że ten z ziemniakami jest wspaniały. Ja jutro piekę go ponownie.

    ale dlaczego tajemniczej? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A grey a ile dałas wody w ostatniej fazie i jaką twoim zdaniem ciasto właściwe miało hydrację. Mi wyszło, żeby w ogóle nie dodawaćtej wody. Fakt robiłąm z bułkowej mąki, która jest słabsza niż chlebowa.

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze jestem za "słaby zawodnik :)", nie potrafię określić hydracji.
    Wodę dolewałam powoli, może połowę tej połowy z ostatniej fazy. Moje ciasto było dość luźne i aby poodklejać je od rąk użyłam dodatkowo mąki. Tłumaczyłam to sobie tym, że być może zależy to od odmiany ziemniaków. Bałam się też, że nie utrzyma kształtu na blasze i miał iść do koszyczka. Ostatecznie jednak zrobiłam tak jak w przepisie i chleb wyszedł naprawdę rewelacyjny.

    OdpowiedzUsuń
  5. A nie za słony? Bo wygląda tak, jakby Tatter podzieliła mąkę na pól a resztę składników zostawiła w całości, według książki Reinharta?

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie był za słony. Był bardzo dobry. I tu jest mój wieczny problem. Nigdy nie wiem czy takie ziemniaki do chleba się soli, tym bardziej, gdy dodaje się też wodę z gotowania. a Ty jak robisz? Ja lekko posoliłam je grubą solą morską.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja nie soliłam i jeszcze zmniejszyłam sól końcową, ale jeszcze nie upiekłam. Ja sole według Hamelmana i chyba przyzwyczaiłam się do 8g soli na taki bochenek z 500-600g mąki.

    OdpowiedzUsuń
  8. Masz doświadczenie, upiekłaś więcej chlebów ode mnie. Nie wiem.. jak masz kontakt, to może zapytać Tatter?
    Trzymałam się przepisu, chleb nam smakował. Tyle, że mój mąż, (zawodowy kucharz) ma gest jeśli chodzi o sól i nie boi się przyprawiać, i do mocnych smaków nasza rodzina jest przyzwyczajona

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...