Translate

niedziela, 16 października 2011

Chleb z mąką owsianą


Bake Bread for World Bread Day 2011





Dzień Chleba w naszym domu - "Chleb z dodatkiem mąki owsianej",  na podstawie przepisu z książki "Domowa piekarnia" Małgorzaty Zielińskiej





zaczyn: 3 fazowy, temperatura 26-28 st C
I
50 g zakwasu żytniego
60 g mąki żytniej
60 g wody
wymieszać, odstawić na 6-8 godzin
II
ciasto z pierwszego etapu
60 g mąki żytniej
50 g wodywymieszać, odstawić na 8-12 godzin
III
ciasto z drugiego etapu
60 g mąki żytniej
60 g wodywymieszać, odstawić na 4-5 godzin.

Przed dodaniem do ciasta, zaczyn powinien podwoić swoją objętość, a potem lekko opaść.



Składniki na ciasto chlebowe:

  • 400 g przygotowanego wcześniej zaczynu
  • 270 g mąki pszennej, chlebowej
  • 130 g mąki żytniej razowej
  • 200 g mąki pszennej, razowej
  • 75 g mąki owsianej, razowej (mogą być zmielone płatki owsiane)
  • około 400 g wody
  • 2 łyżeczki soli
  • 1 łyżeczka cukru lub melasy

Mąki wymieszać z wodą i odstawić na 20 minut. Następnie dodać zaczyn, sól i cukier. Wyrabiać mikserem z hakiem przez 5 minut, po minutowym odpoczynku jeszcze 3 minuty. Ciasto będzie dość rzadkie.
Szczelnie przykryć i odstawić na około 40 minut.
Po tym czasie ciasto przełożyć do naoliwionych i wysypanych mąką foremek, szczelnie przykryć i odstawić do podwojenia objętości na 3 - 5 godzin.
Piekarnik nagrzać do 240 st C, naparować i piec przez 10-15 minut, obniżyć temperaturę do 210 st C i piec dalej przez 35-40 minut, do zupełnego zbrązowienia skórki.

8 komentarzy:

  1. Piękny! U mnie wyrasta hamelmanowa propozycja Weekendowej Piekarni. Mam nadzieję, że wyjdzie równie pięknie jak u Ciebie.
    -----------------------------------
    Zapraszam:
    Para w kuchni.
    Na turystyczny szlak!

    OdpowiedzUsuń
  2. jak widac wyłączona jestem całkowicie, Dzien Chleba mnie ominął niestety, ale cały rok świętuję, to, ze jem własne wypieki, więc chyba nie jest źle ;)
    wygląda cudnie, jak smakuje z dodatkiem tej maki owsianej ?

    OdpowiedzUsuń
  3. och, zapomniiałam o tym święcie!
    kurczaaaki, ale jestem zła na siebie!

    wspaniały chleb.
    och, ależ bym z chęcią się takim uraczyła na śniadanie ;]


    http://www.karmel-itka.blogspot.com
    http://www.slodkakarmel-itka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  4. Your bread looks delicious! Thank you for participating in World Bread Day 2011.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tofka, piękny wyszedł! byłam, widziałam!

    Ewo, musisz spróbować koniecznie, specjalnie dla Ciebie wyszukałam :)

    Karmel-itko, szkoda, warto taki dzień uczcić :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudny chleb, piękne zdjęcie, jak tu nie czuć się zachęconą do pieczenia? Bardzo podoba mi się nagłówek w Twoim blogu no i cieszę się, że mogłyśmy razem wypiekać w ten szczególny dzień. Gosia

    OdpowiedzUsuń
  7. Bardzo dziękuję za miłe słowa!
    i mnie takie wspólne pieczenie bardzo cieszy :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...