niedziela, 9 października 2011

Chleb z prażoną śmietanką


Pate fermentee:

  • 220 g białej pszennej maki chlebowej
  • 0,5 g świeżych drożdży
  • 5 g soli
  • 170 g wody

Wszystkie składniki pate wymieszać w misce, zostawić na 2 godziny w temperaturze pokojowej, następnie zostawić w lodowce na całą noc.

Na prażoną śmietankę:
  • 150 g śmietanki kremówki

Ciasto właściwe:
  • 270 g białej pszennej mąki chlebowej
  • 20 g mąki pszennej razowej
  • 150 g wody
  • 8 g świeżych drożdży
  • całe pate fermentee
  • 50 g prażonej śmietanki
  • 7 g soli
  • 10 g kuminu



Aby przygotować prażoną śmietankę, należy ją powoli gotować na małym ogniu, aż cała woda wyparuje, oddzieli się tłuszcz, a cukry i białka mlekowe zmienią się w brunatne okruszki. Ze 150g pozostanie około 70g, z czego do przepisu potrzeba 50g.

Gdy śmietanka stygnie, z lodówki wyciągnąć pate fermentee.

Potem zabieramy się za ciasto chlebowe. Drożdże rozpuścić w 50 g wody. Resztą płynu rozprowadzić zaczyn. Wymieszać ze sobą wszystkie składniki ciasta za wyjątkiem soli.
Wyłożyć na stół i zagniatać kilka minut. Dodać sól, kontynuując zagniatanie (kolejne 5-6 minut). Powinno powstać gładkie i lśniące ciasto, które wkładamy do miski by wyrosło przez ok. 1 1/2 godziny, składając je raz po 45 minutach.
Po tym czasie ciasto należy odgazować, złożyć w owalny bochenek i umieścić w koszu złączeniem do góry. Zostawić do wyrośnięcia na ok. 50 minut, a w tym czasie rozgrzać piec z kamieniem do 250 stopni (lub na maksimum Waszych piekarników).
Przed pieczeniem chleb należy naciąć, ew. posmarować wybraną glazurą i włożyć delikatnie na kamień. Od razu zmniejszyć temperaturę do 220 stopni Celsjusza i piec z parą 15 minut. Potem parę wypuścić i dopiekać jeszcze 20 minut.

Chleb z prażoną śmietanką i kuminem - Weekendowa Piekarnia 122 - Gospodyni Tilianara

Miałam duży problem z tym chlebem, dokładniej z prażoną śmietanką. 
Nie miałam pojęcia jak ma wyglądać. Inaczej sobie to wyobrażałam, więc kiedy ją zrobiłam stwierdziłam, że coś jest tu nie tak i wyrzuciłam. Za drugim podejściem śmietanka u mnie wyglądała tak:

i taką właśnie dodałam.
Dopiero dzisiaj rano przeszukałam wcześniejsze WP, min. Alicji i okazało się, że ta moja pierwsza, wyrzucona była zrobiona raczej, hmm...prawidłowo :)

9 komentarzy:

  1. Anita , tak to ma wyglądać jak taka bułka tarta w dużej ilości masła,ale i tak chleb u ciebie wygląda pysznie i idealnie
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  2. teraz już wiem :)
    wczoraj tak mi się to nie podobało, że wyrzuciłam, a tłuszcz rozumiem, odlewamy tak? nie dodajemy do chleba?
    na pewno upiekę ten chleb nie raz, dobry jest, taki "bułkowy"

    OdpowiedzUsuń
  3. Anitka , ja go piekłma tylko wtedy ,ale z tego co pamietam wszystko dawałam i te okruchy i tłuszcz
    Tak bardzo delikatny ,a te przypieczone okruchy daja takkie fajny smak i troche koloru

    OdpowiedzUsuń
  4. spróbuję taki upiec, wszystkie chleby, które dzisiaj oglądałam były właśnie ciemniejsze.
    Dziękuję za rady :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Może i jasniejszy, może i ciut nie tak ata śmietanka, ale chleb wygląda bardzo pysznie. Ja za to dziś kosztowałam rożkowych bułeczek - pycha! :)
    -----------------------------------
    Zapraszam:
    Para w kuchni.
    Na turystyczny szlak!

    OdpowiedzUsuń
  6. Widziałam :) na chleb też się skuś :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Zastanawiam się - choć przyznaję, że ta śmietanka jakoś mnie nie przekonuje.
    -----------------------------------
    Zapraszam:
    Para w kuchni.
    Na turystyczny szlak!

    OdpowiedzUsuń
  8. prażona śmietanka brzmi kosmicznie ;) na eksperymenty czasem trzeba mieć mocne nerwy ;) piękny chleb, wzdycham do niego ;))

    OdpowiedzUsuń
  9. Tofka, no, jeśli tak mówisz... szczęśliwie propozycje są trzy i każdy znajdzie coś dla siebie :)
    Magdo dziękuję! Chleb nie tylko piękny ale najważniejsze - pyszny. Polecam :)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...