czwartek, 2 lutego 2012

Razowy chleb orkiszowy na drożdżach


800 g mąki orkiszowej, razowej
2 łyżeczki soli
7 g suchych drożdży
2 łyżki oliwy
1 łyżeczka miodu
600 ml ciepłej wody
ziarna sezamu do posypania chleba

Przygotować dwie 900 gramowe foremki.
W misce wymieszać mąkę, sól i drożdże. Zrobić pośrodku dołek, wlać wodę, oliwę i miód.
Wyrabiać energicznie przez 5-10 minut , aż ciasto zacznie odchodzić od brzegów miski (choć może pozostać lekko klejące).
Dobrze wyrobione ciasto podzielić na dwie części, wypełnić do połowy każdą foremkę, dobrze dociskając do narożników.
Posmarować wodą lub mlekiem, posypać sezamem. Przykryć i pozostawić do wyrośnięcia w ciepłym miejscu, aż ciasto urośnie do krawędzi foremek (około 1 godz).
Piec w 200 st C 40-50 minut.

Chleb z mojego zaproszenia do Weekendowej Piekarni.
Na podstawie przepisu "Spelt Bread" z książki "The Big Book of Bread" Anne Sheasby 

16 komentarzy:

  1. piękny, sama nie wiem, na którą z twoich propozycji się skusić. A jak długo utrzymuje świeżość ten chleb?

    OdpowiedzUsuń
  2. raczej dłużej, tak mi się wydaje... u nas szybko zniknął, akurat gości mieliśmy.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniały!
    Mam zamiar upiec właśnie ten na drożdżach.
    U nas mroźno i nie wiem,jak zakwas by mi wystartował.Jeszcze ,śpi' w lodówce.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale Amber! chleb na drożdżach sprawdziłam i polecam :)
      mój zakwas sprawia kłopoty właśnie, pewnie przez temperaturę.

      Pozdrawiam!

      Usuń
  4. Musze go wtrynic gdzie w mój napięty weekend, no muszę !! taki piękny !!!!
    mistrzuniu, Twoje ręce są stworzone do pieczenia chleba !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo! Dzieki, dzięki! takie komplementy od Ciebie!

      Usuń
  5. piękny! nie mogę się napatrzeć!:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ślicznie dziękuję! a będziesz piekła z nami :)
      serdecznie zapraszam!

      Usuń
  6. Pięknie upieczony, nadzwyczajnie zaprezentowany, ciężko się oprzeć takiemu cudu? Czy pieczesz chleby z mąk bezglutenowych? Z uporem szukam przepisów na chleb na zakwasie na podstawie bezglutenowych mąk. Jeśli doświadczyłaś takich chlebów, albo znasz źrodła, proszę podziel się ze mną. Dziękuję bardzo, Anita.
    Gosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu! niestety nigdy nie piekłam takich chlebów.
      Mam właśnie przed sobą książkę pani Małgorzaty Zielińskiej, są w niej cztery przepisy na chleby, jeden na ciasto i jeden na babeczki. Mogę przepisać dla Ciebie, i przesłać.

      Usuń
    2. Gosiu, pomyślałam, że upiekę teraz babeczki z tej książki. No i proszę potrzebny jest nawet proszek do pieczenia bezglutenowy. Nie miałam pojęcia, że to jest aż tak skomplikowane.

      Usuń
  7. Anitka, pierwszy zaliczony, zachwycam sie jego zapachem ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. widziałam, widziałam... oczarowana jestem!

      Usuń
  8. Upiekłam:) Pyszny! Zajadałam się nim:) Dziękuję za przepis:)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czy dobrze rozumiem, że ma być 800 g mąki orkiszowej i 800 g mąki razowej ? i czy można chlebek mrozić ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tylko 800g maki orkiszowej razowej.
      Myśle można mrozić.

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...