niedziela, 6 maja 2012

Bułki pszenno-żytnie z zaparką


zaparka:
80 g mąki żytniej chlebowej
150 g gorącej wody

Zalać gorącą wodą mąkę i energicznie wymieszać na gładką masę, bez grudek - ostudzić.

ciasto właściwe:
600 g mąki pszennej chlebowej 

390 g wody
30 g drożdży świeżych
1 łyżeczka cukru
1 łyżeczka miodu
1 i 3/4 łyżeczki soli
1 łyżka oliwy

zaparka


Drożdże rozpuścić w letniej wodzie, dodać cukier i miód - wymieszać.
Do większej miski wsypać mąkę, dolać rozpuszczone drożdże, oliwę, wsypać sól i dodać zaparkę.  
Wyrobić ciasto przez ok 8 minut, przykryć miskę i odstawić w cieple na 1 godzinę do podwojenia objętości.  
Z wyrośniętego ciasta formować bułeczki -okrągłe lub podłużne- i układać na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. Przykryć ściereczką i pozostawić na 30 minut do napuszenia. W tym czasie nagrzać piekarnik do 190 st C. 
Wstawić do naparowanego piekarnika (kilka psiknięć spryskiwaczem) na ok 20-25 minut.  Bułeczki powinny ładnie się zrumienić.  Wyjąć na kratkę do ostudzenia.

 Z serii: ostatnio upiekłam :)
Bułki pszenno-żytnie z zaparką przepis z bloga Kass "Smaki i aromaty"
15 bułeczek

8 komentarzy:

  1. Pięknie Ci się upiekły, dziękuję za wypróbowanie przepisu, pozdrawiam:))

    OdpowiedzUsuń
  2. ja dziękuję za przepis, właśnie takich bułek szukałam.
    Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie mam doświadczenia w pieczeniu bułek. Czy ciasto należy naciąć, aby wyszło takie ładne pęknięcie po upieczeniu?

    OdpowiedzUsuń
  4. tak, chwilę przed pieczeniem te bułki nacinałam.

    OdpowiedzUsuń
  5. o jeny ślina cieknie ! czyli trzeba zrobić bo takie dobre :) w sumie dawno już bułeczek nie robiłam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo, ja ostatnio prawie wcale bułek nie piekę, muszę się poprawić :)

      Usuń
  6. Niesamowcie wygladaja w srodku...oj cos czuje, ze bede je dzisiaj piec:)

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...