wtorek, 16 października 2012

Ciabatta, na Dzień Chleba

World Bread Day 2012 - 7th edition! Bake loaf of bread on October 16 and blog about it!






Dzień Chleba w naszym domu -
Ciabatta - na podstawie przepisu z książki "Dough" Richard Bertinet




Zaczyn:
  • 350 g mąki pszennej
  • 180 g wody
  • 1/2 łyżeczki świeżych drożdży

Wszystkie skladniki wymieszałam i zagniotłam dość gęste ciasto. Przełożyłam do naoliwionej miski, przykryłam miskę folią spożywczą i odstawiłam na 18 godzin do fermentacji.


Ciasto chlebowe:
  • 450 g mąki pszennej, chlebowej
  • 10 g świeżych drożdży
  • 340 g wody
  • 50 g oliwy
  • 15 g soli
  • cały wcześniej przygotowany zaczyn
Do miski przesiałam mąkę, wkruszyłam drożdże i roztarłam je dokładnie z mąką. Następnie dodałam zaczyn, wodę, oliwę i sól. Wyrabiałam ciasto mikserem z hakiem przez około 10 minut, aż stało się gładkie i bardzo elastyczne.
Przełożyłam do naoliwionej miski, przykryłam folią spożywczą i odstawiłam do wyrośnięcia na 1 i 1/2 godziny, w tym czasie raz ciasto złożyłam.


Na lekko obsypany mąką blat przełożyłam wyrośnięte ciasto, posypałam po wierzchu mąką, dociskając ciasto palcami uformowałam dość duży prostokąt. Podzieliłam na cztery części. Z każdego kawałka uformowałam płaskie, prostokątne bochenki; składając najpierw oba końce ciasta do środka, następnie składając wzdłóż na pół. Przełożyłam na dobrze natarte mąką płótno, przykryłam ściereczką i pozostawiłam do wyrośnięcia na 40 minut.
Piekłam w temperaturze 220 stopni C przez 20 minut.

16 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. nieskromnie się zgodzę :) piękne i pyszne się upiekły :)

      Usuń
  2. Gdybym wiedziała o dzisiejszym dniu chleba na pewno bym coś upichciłaxD

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. w przyszłym roku nadrobisz :)
      ja świętuję dopiero trzeci raz, wcześniej nawet nie wiedziałam o takim dniu.

      Usuń
    2. Ja też bym go pewnie przegapiła gdyby nie ten baner po lewej stronie:P
      Narobiłaś mi smaku na ciabattę. Ostatnio tylko zakwasowce męczę, więc przyda się drożdżowa odmiana. Tym bardziej, że ciabattę piekłam tylko z jednego przepisu. Muszę wypróbować propozycję Bertineta:).

      Usuń
    3. cieszę się, że baner spełnił swoje zadanie ;)
      Ciabatte polecam szczerze, będziesz się dobrze bawić przy tym przepisie, dużo wody... fajne lejące się, elastyczne ciasto.

      Usuń
  3. oj jakie dziury , wow to za mało , zachwycają
    Anita , mistrzowska dłoń widać w tym chlebie *

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Margot ślicznie dziękuję za taki komplement!
      muszę przyznać, że jestem bardzo, bardzo zadowolona z tego wypieku, więcej... cała rodzina jest zadowolona, bez wyjątków :)

      Usuń
  4. Ale wyrośnięta! Idealna wręcz. Zresztą spod Twojej ręki zawsze piękne wypieki wychodzą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tofka nie zawsze, czasem i cegła niejadalna wyjdzie :)
      ale ślicznie dziękuję za tak miłe słowa :)

      Usuń
  5. piękne dziury ma ta Twoja ciabatta!
    z taką WBD z pewnością był wspaniały... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! oj był wspaniały :) i chleb pięknie się udał, i inspiracji dużo... same pozytwne wrażenia :)

      Usuń
  6. ale dziurzyska cudowne :D
    nigdy nie robiłam ciabatty to chyba grzech !

    OdpowiedzUsuń
  7. Perfect ciabatta!

    Dziekuje za udzial w Word Bread Day. Mam nadzieje, ze za rok ponownie wezmiesz udzial w akcji.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...