niedziela, 3 lutego 2013

Bagietki z całymi ziarnami żyta


Dzień przed pieczeniem:

  • 50 g ziarna żyta
  • woda
  • białe wino, jogurt lub sok

Do rondelka wsypać ziarno, zalać wodą, i gotować na małym ogniu około 45-60 minut, do miękkości.
Jeśli potrzeba, dolewać wody, ziarna powinny być cały czas przykryte wodą.
Ugotowane ziarno odsączyć, ostudzić, przełożyć do miseczki i zalać tak aby ziarna były przykryte winem lub sokiem lub jogurtem. Przykryć folią kuchenną i wstawić na noc do lodówki. Przed użyciem ziarno odsączyć.

  • 350 g mąki pszennej, chlebowej
  • 100 g mąki pszennej, razowej
  • 50 g mąki żytniej
  • 325 g wody
  • 3/4 łyżeczki świeżych drożdży
  • 1 i 1/2 łyżki miodu
  • 150 g zakwasu żytniego 80%
  • przygotowane wcześniej ziarno
  • 1 i 1/4 łyżeczki soli
  • 2 łyżki oliwy lub roztopionego masła

W misce wymieszać mąkę chlebową, razową, żytnią i sól. W drugiej misce wymieszać razem miód, wodę i drożdże. Odstawić pod przykryciem,  na 10 minut. Dodać zakwas i odsączone ziarno, następnie mąki. Dobrze wymieszać, przykryć miskę folią kuchenną i odstawić na 10 minut.

Rozsmarować oliwę/masło na blacie i zagniatać ciasto przez około 10 - 15 sekund, uformować kulę, przełożyć do naoliwionej miski, przykryć i odstawić na 30 minut. 

Przełożyć na naoliwiony blat, zagnieść krótko, przykryć i odstawić na 1 i 1/2 godziny; po 30 minutach, a nastepnie po 1 godzinie ciasto złożyć lub krótko zagnieść.




Przełożyć ciasto na lekko posypany mąką blat, podzielić na 3 lub 4 części, uformować podłużne bochenki/bagietki, umieścić na blaszce lub między fałdami płótna/ściereczki (płotno dobrze natrzeć mąką, aby ciasto nie przykleiło się w czasie wyrastania) i odstawić do wyrośnięcia na około 1 godzinę.
Rozgrzać piekarnik do 220 stopni C.
Chleby naciąć, wsunąć do naparowanego piekarnika i piec około 35 minut.
Studzić na kratce.

Na podstawie przepisu "Alsace loaf with rye" - "The art of handmade bread" Dan Lepard. 

18 komentarzy:

  1. intrygujące! to moczenie w winie/jogurcie/soku to tak dla smaku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dla smaku :) w oryginalnym przepisie ziaren było dużo więcej, bo 200 g ja zdecydowałam się na niewielką ilość. Piekłam też raz bez ziaren i chlebki wyszły bardzo dobre.

      Usuń
  2. Interesujący przepis. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Interesująca strona :) chyba znalazlam już coś dla siebie do upieczenia :)

      Usuń
  3. Fantastyczne. I z całym ziarnek jeszcze nic mi się nie zdarzyło piec. Może kiedyś popróbuję.

    OdpowiedzUsuń
  4. kocham jego bagietki ! musze poszukać ziaren w sklepie, bo napatrzeć się nie moge na Twój wypiek :) cudowne i pewnie bardzo smaczne !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ewo! wiesz, że z Tobą chciałam je upiec :)

      Usuń
    2. kupiłam ziarna jupi !! żyta i orkiszu, będą bagietki w weekend :))

      Usuń
  5. O tak , tak te bagietki to potwierdzenie mojej opinii ,ze Anitka pieczesz cuda!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alu dziękuję bardzo!
      mam nadzieję, ze nie zmienisz swojej opini jak się przyznam, że raz udało mi się je upiec bez grama soli? Przytrafiło ci się coś takiego? mi już dwa razy.

      Usuń
    2. Anita , mi raz takie coś też się udało stworzyć:D
      a raz upiekłam bułki z zakalcem , jakim cudem nie pytaj :D bo to nie były jakieś razowe czy ziarenkami ,ale takie prościutkie mąka chlebowa , sól , drożdże i woda, normalnie cud:D

      Usuń
  6. Ojjjj ojjj tutaj na pewno powrócę :))
    Bagietka znakomita :)))
    Pozdrawiam
    Ollina

    OdpowiedzUsuń
  7. Trafiłam do Ciebie po raz pierwszy, ale widzę, ze nie ostatni. Fajne przepisy na domowe chleby. A ta bagietka, wyśmienita. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się bardzo i dziękuję za miłe słowa :) Pozdrawiam!

      Usuń
  8. Bagietki są doskonałe, dziękuję za przepis :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...