piątek, 16 października 2015

Chleb żytnio pszenny z siemieniem lnianym

World Bread Day 2015 (October 16)


1 faza: kwas pełny

110 g zakwasu żytniego
110 g wody o temp.28oC
110 g mąki żytniej, sitkowej typ 1400 

Do zakwasu dodajemy wodę , mieszamy , dodajemy  mąkę sitkową , ponownie dokładnie mieszamy i pozostawiamy pod przykryciem w ciepłym miejscu do przefermentowania na 8 godzin. 


namaczanka z siemienia lnianego:

60 g siemienia lnianego
60 ml wody wrzątek
Siemię lniane zalewamy wrzątkiem, mieszając aby się nie zbryliło, i pozostawiamy na taki sam czas jak kwas, 8 godzin.

2 faza : ciasto właściwe

330 g kwas pełny
120 g namaczanka z siemienia lnianego
135 g mąka żytnia sitkowa typ 1400
200 g mąka pszenna typ 750
140 g woda o temp 28-30oC
8 g sól
W misce wymieszałam zakwas, namaczankę, obie mąki, sól i wodę, wyrobiłam mikserem z hakiem około 15 minut lekko lepkie ciasto.
Przełożyłam ciasto do nasmarowanej olejem i oprószonej otrębami foremki chlebowej. 
Szczelnie przykryłam i odstawiłam do wyrośnięcia na 2 i 1/2 godziny (czas zależy od temperatury
pomieszczenia).
Przed pieczeniem spryskałam ciasto wodą a na dno piekarnika wrzuciłam 4 kostki lodu.
Piekłam 5 minut w temperaturze 230 stopni C, i dalej 30 minut w 200 stopniach C.



Przepis ze strony Adam Piekarz

6 komentarzy:

  1. Wspaniały!
    Najlepszego z okazji wczorajszego święta!

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękny cały i w kolorze .Myślisz że jak użyje innej mąki niż sitkowa to też tak piękny będzie?

    OdpowiedzUsuń
  3. Jak zawsze pięknie u Ciebie. Aż tęsknie za Twoimi cudnymi, wypracowanymi wypiekami.

    OdpowiedzUsuń
  4. nie ma to jak domowy chlebek... a zapach unoszący się podczas pieczenia... uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...